Pozycjonowanie stron w Google – Poradnik 2020

Pozycjonowanie stron poradnikPozycjonowanie stron samemu? Czemu nie! Jeśli zależy Ci na zwiększeniu ruchu na swojej stronie to trafiłeś w dobre miejsce. Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik SEO 2020. Zaczynajmy.

Pozycjonowanie stron internetowych to długotrwały proces, którego zadaniem jest poprawienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie strony można podzielić na dwa podstawowe etapy. Onsite SEO – czyli działania związane z optymalizacją strony. Off site SEO czyli działania poza stroną. Jednak zanim zabierzemy się za optymalizację naszej strony www, niezbędny będzie audyt seo. To właśnie na jego podstawie wyszukamy odpowiednie słowa kluczowe oraz plan działania na naszej stronie internetowej.

Jeśli zastanawiasz się jak wypozycjonować stronę, oraz co wpływa na pozycjonowanie strony to trawiłeś w dobre miejsce. Witamy w naszym poradniku.

Pozycjonowanie stron internetowych krok po kroku 2020

Nasz poradnik powstał z myślą o osobach, które same pragną zając się promocją swojej strony w internecie. Jest więc to poradnik dla początkujących, jednak osoby zaawansowane z całą pewnością znajdą coś dla siebie, a na pewno utrwalą sobie widzę.

Spis treści

  1. Definicje
  2. Jak dobrać słowa kluczowe?
  3. Analiza konkurencji
  4. Jak pisać teksty pod SEO?
  5. Optymalizacja strony
  6. Linkowanie
  7. Sprawdzanie efektów
  8. Najczęściej zadawane pytania
  9. Podsumowanie

 

Definicje pozycjonowania

Czym jest pozycjonowanie stron?

Jest to usługa, która ma na celu zwiększenie pozycji w wynikach wyszukiwania. Podczas procesu pozycjonowania, na stronie internetowej zostają wprowadzone zmiany mające na celu, zoptymalizować ją do wytycznych Google. Do tego przeprowadzana jest analiza i budowa wysokiej jakości profilu linkowego. Więcej na ten temat, możesz przeczytać w naszym artykule co to jest pozycjonowanie stron internetowych.

Co to jest SEO?

SEO jest to skrót od Search Engine Optimization, czyli optymalizacja stron internetowych. Jest więc to część etapu pozycjonowania strony, skupiająca się na działaniach na stronie internetowej.

Co to to jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne najprościej mówiąc, jest to usługa skupiająca się na zwiększeniu widoczności w lokalnych wynikach organicznych. Dla przykładu jeśli prowadzimy salon fryzjerski w Warszawie to niekoniecznie zależy nam aby osiągnąć wysokie pozycje w Przemyślu. Interesuje nas praktycznie tylko osiągniecie pierwszej strony w wynikach wyszukiwania Google w mieście Warszawa.

Aby osiągnąć taki efekt musimy przede wszystkim skupić się na linkach z regionalnych stron. Do tego dochodzą tak zwane wizytówki NAP. Obowiązkowe jest również stworzyć profil Google moja firma tak aby Twoja wizytówka pojawiła się Google Maps.

Co to jest pozycjonowanie szerokie?

Pozycjonowanie szerokie jest to tak zwane pozycjonowanie long tail, czyli tak zwany długi ogon. Są to kilkuwyrazowe słowa kluczowe. Dla przykładu jeśli główna fraza to „program partnerski”, to fraza long tail może to być np. „program partnerski dla sklepu z bielizną”.

 

Jak dobrać słowa kluczowe

Audyt strony internetowej zaczniemy od dobru słów kluczowych. Czyli inaczej mówiąc dobrać te frazy kluczowe, pod jakimi chcemy aby nasza strona lub sklep internetowy pojawiały się w wyszukiwarce Google. Jest to jeden z kluczowych elementów, zwłaszcza jeśli nie dysponujemy dużym budżetem.

Jak zatem dobrać frazy kluczowe? Z pomocą przychodzi nam Planer słów kluczowych Google oraz inne narzędzia SEO, takie jak ahrefs czy keywordtool.io.

Planer słów kluczowych Google

Jest to stosunkowo proste narzędzie. Wystarczy założyć konto w Google Ads (dawniej Google Adwords), zalogować się, kliknąć przycisk „narzędzia”, a następnie „Planer słów kluczowych”. Naszym oczom ukaże się panel, w którym wystarczy podać słowo kluczowe na interesujące nas hasło oraz lokalizację. Następnie klikamy zatwierdź i po chwili zobaczymy proponowanie frazy kluczowe wraz z ich średnią miesięczną liczbą wyszukań.

Uwaga! Jeśli nigdy nie korzystałeś z Google Ads, a dokładniej nie wydałeś min 5 zł. na reklamę to w kolumnie „śr. miesięczna liczba wyszukań” pojawią się zakresy zamiast dokładnych wartości.

Ahrefs

Ahrefs jest to jedno z najlepszych narzędzi na rynku. Na początku służył on do analizowania linków jakie przychodzą do danego portalu. Jednak z biegiem czasu stał się prawdziwym kombajnem SEO, w którym można znaleźć praktycznie wszystko.

W każdym razie jest w nim opcja „Keywords explorer”, dzięki której możemy znaleźć interesujące nas słowa wraz z ich ilością miesięcznych wyszukań. Do tego dochodzą takie opcje jak „Also rank for”, „Questions” czy „Newly discovered”. Wszystkie te opcje z pewnością dostarczą nam ciekawych informacji.

Keywordtool.io

Keywordtool.io, jest to to wspaniałe narzędzie do analizy słów kluczowych. Możemy tam znaleźć proponowane frazy kluczowe, pytania czy podobne frazy. Oczywiście wszystko z ich miesięczną ilością wyszukań oraz trendem. Do tego możemy sprawdzić ilość wyszukań interesujących nas fraz na Bingu, YouTube, Amazon, Ebay, Instagram oraz Twiter.

Korzystając z tych trzech narzędzi bez problemu znajdziemy interesujące nas dane. Prawdopodobnie każde z tych narzędzi, będzie pokazywało nieco inną miesięczną wartość wyszukań. Dlatego warto uśrednić te wyniki.

Jednak znalezienie odpowiednich fraz to nie wszystko. Należy pamiętać, że każde słowo ma nieco inną konkurencyjność. Przez co może nam być łatwiej lub ciężej zdobyć nasze upragnione top 3 w wyszukiwarce Google.

 

Analiza konkurencji

To właśnie dzięki analizie konkurencji, będziemy w stanie określić ile mniej więcej musimy zainwestować czasu i pieniędzy, aby znaleźć się na czołowych pozycjach w wyszukiwarce internetowej.

Wiele osób niestety ignoruje ten punkt, a następnie narzeka, że jest poza pierwszą stroną w wynikach wyszukiwania Google. W każdym razie jak wykonać poprawną analizę konkurencji? Jest to bardzo obszerne zagadnienie, ale postaram się na nie odpowiedzieć.

Jeśli znajdziemy interesującą nas frazę, powinniśmy wpisać ją w Google i otworzyć pierwsze 10 stron. Uwaga! Interesują nas tylko wyniki organiczne, nie otwierajcie reklam bo to jest zupełnie bez sensu. Następnie przechodzimy do analizy. Oto niektóre rzeczy jakie powinieneś zrobić:

  • Rodzaje strony – Zrozum dokładnie swoją niszę. Jest to bardzo ważne aby zrozumieć czego ludzie szukają pod daną frazą. Jeśli dla przykładu na hasło „maski antysmogowe”, wszystkie czołowe pozycje to sklepy internetowe, to będzie Ci bardzo ciężko przebić się na to hasło ze stroną informacyjną.
  • Treści strony – Sprawdź dokładnie ile treści ma konkurencja, oraz czy jest ona wypełniona odpowiednią ilością fraz kluczowych. Dokładnie na ten temat, zostanie opisany poniżej w dziale o tym jak pisać treści pod SEO.
  • Ilość linków przychodzących – czyli ile linków przychodzących idzie do interesującej nas strony, oraz do strony głównej danego portalu. Jest to niezwykle ważne, bo prawdopodobnie będziesz musiał zbudować podobny profil linków aby konkurować z tymi witrynami. Jakie linki przychodzą do danej domeny dowiemy się za pomocą takich narzędzi jak ahrefs, majestic czy SEO SpyGlass. Pozyskiwanie linków zwrotnych na naszą stronę internetową szczegółowo omówimy w sekcji link building.
  • Jakoś linków – Pamiętaj, że ilość nie zawsze równa się jakość. Jeżeli np. do danej strony prowadzi 1000 linków zwrotnych, jednak są to słabej jakości linki takie jak profile z forum, komentarze, Web 2.0 itp. to prawdopodobnie możesz pokonać konkurencję przy znacznie niższej liczbie wysokiej jakości linków. Tutaj również możemy się wspomóc takimi metrykami jak DA/PA z ahrefsa czy TF/CF z majestica. Również ciekawym narzędziem jest Moz.com, który udostępnia darmową wtyczkę pod Chroma, dzięki której możemy poznać Moz rank danej witryny.
  • Wielkość witryny – Jeżeli Twoja konkurencja, posiada rozbudowane portale musisz się liczyć z tym, że będziesz musiał zbliżyć się do nich z liczbą podstron. Praktycznie żadnej portal, który posiada tylko klika podstron nie konta dużej strony internetowej na trudną frazę kluczową.
  • Wiek witryny – Sprawdź ile lat mają dane portale internetowe. Jeżeli na czołowych pozycjach są młode witryny internetowe to z pewnością będzie łatwiej się do nich zbliżyć.

Na prawdę nie lekceważ tego etapu. Jest on długi oraz czasochłonny, jednak praca jaką tutaj wykonasz z pewnością zaowocuje w przyszłości. To właśnie tutaj są fundamenty Twojego domu. Jeśli wykonasz je solidnie to z pewnością inwestycja się zwróci.

 

Teksty SEO – czyli tworzenie treści

Zanim zaczniesz tworzenie treści dla swojej strony po raz kolejny musisz zwrócić uwagę na konkurencję. Sprawdź w jaki sposób jest zbudowana ich treść. Sprawdź jakie mają nagłówki. Na jakie hasła pojawiają się w organicznych wynikach wyszukiwania. Dokładnie zaplanuj jak ma wyglądać Twoja strona. Bez solidnego planu osiągnięcie wysokich pozycji w naturalnych wynikach wyszukania może być ciężkie.

Jaki pisać teksty SEO?

Seo copywriting to na prawdę ciężka sprawa. Nie dość, że musimy się skupić wypełnieniu treści słowami kluczowymi, to musimy jeszcze do tego zachować tak zwany user experience.

User experience czyli doświadczenia użytkownika. Google sugeruje aby pisać tworzyć treści tylko pod użytkownika, aby nie tworzyć ich pod roboty. Jednak z moich doświadczeń mogę z całą pewnością stwierdzić, że trzeba budować treści zarówno pod użytkownika jak i robota Google.

Z pewnością możesz zauważyć ten tekst, w dużej mierze jest pisany pod robota Google niż użytkownika. Zdania nie są zbudowane zbyt gramatycznie, jednak to nie przeszkadza aby ten poradnik znalazł się na wysokiej pozycji. Na co więc warto zwrócić uwagę przy pisaniu tekstów pod SEO?

Długość treści

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie jak długi powinien być tekst. Najważniejsze jest aby w miarę możliwości jak najbardziej zapełnić dany temat. Dla przykładu, jeżeli piszemy o Krakowie, to nieco dziwne by było gdybyśmy nic nie wspomnieli o Wawelu. Algorytm Google zauważy, że pomineliśmy tak ważne zagadnienie i prawdopodobnie nie jesteśmy autorytetem w tej dziedzinie. Dlatego zawsze dobrze jest zobaczyć inne strony, które są wysoko na daną frazę i nieco się na nich wzorować. Do tego zadania również używam programu ahrefs i keywordtool.io, aby sprawdzić jakie słowa kluczowe używają ludzie podczas wyszukania danej frazy.

Dobór słów kluczowych

Bardzo ważne jest aby wykorzystać możliwie jak najwięcej słów kluczowych związanych z danym tematem czy branżą. Pomóc nam w tym mogą takie narzędzia jak np. Website Auditor czy Semrush. Zarówno jedno jak i drugie narzędzie, pokaże nam jakie ważne frazy kluczowe należy dodać do naszego artykułu. Jest to moim zdaniem niezbędny krok do osiągnięcia wysokich pozycji w wyszukiwarkach.

Duplikacja treści

Najgorszą rzecz jaką możemy zrobić podczas pisania jest duplikacja treści. Algorytm Google od razu zauważy, że nasza treść jest czyjąś kopią. Istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że ukarze naszą stronę za tego typu praktyki. Dlatego zawsze pisz unikalne treści. Oczywiście, czasami może się zdarzyć tak, że naturalnie napiszemy takie samo zdanie jak nasza konkurencja. Jednak do momentu kiedy nasza treść w co najmniej 95% będzie unikalna to nic nam nie grozi.

Z moich własnych doświadczeń mogę powiedzieć, że dobrze napisany tekst gwarantuje nam stabilne pozycje. Wielokrotnie widziałem wahania pozycji stron, które opierają się w głównej mierze na budowaniu linków. Ktoś kiedyś powiedział, „content is king”. Z pewnością mogę się pod tym podpisać. Jeżeli chcesz widzieć pozytywne efekty pozycjonowania strony, to zainwestuj sporo w content. Na pewno ta inwestycja się zwróci.

 

Optymalizacja stron

Optymalizacja stronW tej sekcji zajmiemy się optymalizacją strony internetowej. Jest to kolejny krok w naszej długiej podróży. Naszym celem jest aby strony internetowe już od samego początku były poprawnie zoptymalizowane. Poniżej postaram się umówić najważniejsze aspekty związane z tym tematem.

Struktura strony

Zastanów się nad strukturą swojej witryny, w jaki sposób ma ona wyglądać. Przede wszystkim chodzi o to jak ułożyć strukturę adresów url. Najlepszym rozwiązaniem jest robić tak zwaną hierarchię. Dla przykładu jeśli mamy stronę o laptopach, to starajmy się aby nasze adresu url układały się w logiczną całość. Przykładowa struktura:

  • domena.com – strona główna
  • domena.com/laptopy – podstrona, na której można znaleźć różne marki laptopów takie jak lenovo czy dell.
  • domena.com/laptopy/lenovo – kolejna podstrona, już z dokładnym opisem marki lenovo oraz przykładowe modele.
  • domena.com/laptopy/lenovo/ideapad-300 – i następna podstrona, z dokładnym opisem danego modelu.

Mając taki układ adresów url, robot Google w miarę łatwo zrozumie strukturę naszej strony i będzie wiedział co ma wyświetlić pod danymi zapytaniami. Jeśli jednak Twoja struktura będzie mało zrozumiała to zwiększasz prawdopodobieństwo, że Twoja strona znajdzie się poza pierwszą stroną wyników wyszukiwania.

Meta tagi oraz nagłówki

Tutaj powinno być to oczywiste dla większości. Wszystkie kursy oraz szkolenia SEO mówią to na pierwszej lekcji. Ważne jest aby słowo kluczowe pojawiło się w tytule naszej strony oraz nagłówku H1. W miarę możliwości staraj się aby zarówno tytuł strony jak i nagłówki były unikalne oraz aby nasza fraza kluczowa znajdowała się na samym początku.

Mapa strony

Mapa strony w główniej mierze służy temu aby szybciej zaindeksować podstrony. Jeżeli korzystasz z platformy WordPress, to po raz kolejny polecam wtyczkę Yoast, która automatycznie wygeneruję mapę.

Szybkość ładowania strony

Szybkość ładowania strony możemy sprawdzić za pomocą narzędzia gtmetrix.com oraz Google PageSpeed Insights. Wystarczy podać interesujący adres url i kliknąć analiza. Po paru sekundach otrzymamy raport szybkości naszej strony oraz wytyczne co należy poprawić.

Certyfikaty SSL

Kolejny czynnik tym razem związany z bezpieczeństwem. Teraz, gdy praktycznie każdy hosting oferuje nam bezpłatny certyfikat SSL możemy go bez trudu zainstalować na naszej domenie. Po zainstalowaniu certyfikatu SSL nie zapomnij przekierować strony z http na https. Możesz to zrobić dodając następujący kod do pliku htaccess:

RewriteEngine On
RewriteCond% {HTTPS} off
RewriteRule (. *) Https: //% {HTTP_HOST}% {REQUEST_URI} [R = 301, L]

Zapewni to, że użytkownicy zawsze zostaną przekierowaniu na stronę z https, oraz zniknie problem z tak z powielaniem treści czyli tak zwany duplicant content (duplikacja treści).

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne ma również wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce Google. To właśnie dzięki niemu, tak zwany link juice przechodzi na poszczególne strony naszego portalu. Oczywiście nie ma co przesadzać i linkować do każdej naszej podstrony. Najważniejsza jest tutaj naturalność. Jeżeli w jakimś artykule naturalnie wspomniałeś o czymś co może zainteresować użytkownika, warto zalinkować do tej podstrony.

Dane strukturalne Google

Dane strukturalne są to specjalne znaczniki, służące do opisywania zawartości na stronie w formie zrozumiałej dla wyszukiwarek internetowych. Dzięki nim w wynikach wyszukiwania pojawiają się nam dodatkowe informacje pod daną stroną tzw. rich snippets. Może być to np. cena produktu, dostępność, zdjęcie, FAQ czy ocena użytkowników. Mogą one znacznie poprawić prezentację Twojej strony w wynikach wyszukiwania, a klikalność zwiększyć nawet o 300%. Oto przykład naszej strony z danymi FAQ:

Dane struktualne

Jak możesz zauważyć taki wynik zdecydowanie bardziej rzuca się w oczy a do tego potrafi zepchnąć konkurencję na drugą stronę. Dane te zamieszcza się za pomocą jednego z następujących formatów:

  • Mikrodane (schema.org)
  • RDFa
  • JSON-LD

Brzy groźnie? Ale bez obaw, z pomocą przychodzi nam wiele wtyczek pod WordPress, dzięki którym bez większych problemów dodasz te znaczniki. Możesz również wpisać w wyszukiwarkę schema faq generator, a znajdziesz sporo stron, które wygenerują kod za Ciebie. Wystarczy, że wkleisz go do siebie na stronę.

 

Link Building – czyli offsite SEO

Kiedy już zoptymalizujemy swoją stronę internetową oraz jej treści, możemy zacząć promocję swojej witryny. To tutaj tak na prawdę zaczyna się proces pozycjonowania stron internetowych. Wszystko wcześniej oczywiście miało kolosalny wpływ na to aby osiągnąć wysokie wyniki wyszukiwania. Cały dotychczasowy proces można porównać do budowy samochodu. Optymalizacja, to jakby proces budowy samochodu. Linki przychodzące, to nasze paliwo. Jak zatem pozycjonować stronę naszej firmy?

Z całą pewnością musisz zaplanować plan działania. Na pewno nie chcemy bezsensownego działania. Skuteczne pozycjonowanie stron www to przede wszystkim strategia i plan działania. Naszym zadaniem jest systematyczne dodawanie linków przychodzących. Oczywiście jakoś ponad ilość, i do tego wszystko tak aby wyglądało to jak najbardziej naturalnie.

Jeśli dopiero zaczynasz pozycjonowanie sklepów internetowych lub strony swojej firmy, dodawaj co najwyżej kilka linków tygodniowo. Nigdy nie wydawaj swojego całego budżetu na linki za jednym zamachem. Proces ma być stały i naturalny. Zaplanuj więc miesięczny budżet na pozycjonowanie strony internetowej i konsekwentnie trzymaj się wytycznych.

Rodzaje linków

Wyróżniamy co najmniej kilka typów linków przychodzących. Osobiście jestem zwolennikiem aby używać każdego typu linków jednak należy robić to z głową. Naszym zadaniem jest zrobić wszystko tak aby wyglądało jak najbardziej naturalnie.

Artykuły sponsorowane

Artykuły sponsorowane są również nazywane postami gościnnymi. W mojej ocenie jest to najlepszy rodzaj linków (a przynajmniej na rok 2020). Ważne jest aby kupować linki na sprawdzonych portalach ze swojej branży. Dzięki temu oprócz przesłania tak zwanego link juice (mocy linku), możemy otrzymać dodatkowy ruch. A to oczywiście może przełożyć się na większej liczbie potencjalnych klientów.

Główną rzeczą na jakiej skupiam się przy wyborze linków jest referring domains, czyli jakie domeny linkują do danej witryny. Oczywiście sprawdzam dokładnie jakiego rodzaju są to linki. Pamiętaj, jakoś ponad ilość. W następnej kolejności, zwracam uwagę na ruch organiczny danego portalu. Wychodzę z założenia, że jeżeli dana strona posiada ruch organiczny to znaczy, że nie jest spamowa i Google jej zaufał. Z pewnością, taka strona może nam przekazać część swojego page rank.

Jeśli masz problem z znalezieniem stron, na których możesz kupić artykuł sponsorowany to polecam linkhouse.co. Znajdziesz w nim tysiące miejsc z różnych branż, na których możesz umieścić link sponsorowany. Dobrą metodą jest między innymi pisanie wiadomości email do portali z naszej branży z zapytaniem o linka. Czasem może się zdarzyć, że redaktor umieści linka do Twojej strony w istniejącym już artykule.

Katalogi SEO

Na ten temat powstają już legendy. Dla jednych katalogi stron SEO działają, a dla innych nie. A jak to jest w rzeczywistości? Ciężko jednoznacznie stwierdzić. Na pewno unikałbym słabych darmowych katalogów SEO. Jeśli już decyduje się na jakiś to muszą być to mocne katalogi SEO z renomowanych stron.

Do tego oczywiście dochodzą katalogi branżowe, z których również korzystam. W każdym razie pamiętaj, że im bardziej zróżnicowany jest Twój profil linków tym lepiej.

W katalogach zawsze sprawdzam, ilość organicznych odwiedzin (za pomocą ahrefs), liczbę keywords rankujących w danej branży. Liczbę linków przychodzących oraz jakie to są linki. W ostatniej kolejności zwracam uwagę na parametry DA i PA.

Web 2.0

Ciężko dokładnie określić czym są dokładnie strony web 2.0. Ogólnie rzecz biorąc, są to blogi na mocnych domenach takich jak WordPress.com, Blogspot.com czy weebly.com. Głównym zadaniem takich linków jest stworzenie bloga na mocnej domenie. Następnym krokiem jest stworzenie, wysokiej jakości artykułów i podlinkowanie naszej strony docelowej.

Dużą zaletą blogów web 2.0 jest to, że mamy nad nimi pełną kontrolę. Mam na myśli to, że możemy umieszczać tam treści i linki typowo dopasowane pod nas. W razie jakiś problemów zawsze możemy usunąć link do naszej strony docelowej.

Profile i komentarze

Tego rodzaju linków nie powinno się robić jakoś szczególnie dużo. Ważne aby wyglądały naturalnie. Osobiście jeśli chodzi o profile to trzymam się strategii, że linkuje z nich tylko stronę główną. Nie robiłem żadnych testów na ten temat, ale moim zdaniem wygląda to strasznie nienaturalnie kiedy w opisie swojego profilu damy link do podstrony.

Komentarze na forach internetowych moim zdaniem całkiem fajnie działają. Tutaj mamy możliwość napisania danego tematycznego postu oraz umieszczenie w nim linka. W tym przypadku linkuję już do danej podstrony. Np. jeśli dany post jest o butach do biegania, to staram się już linkować do danego produktu.

Do tego z takiego forum, bardzo często możemy dostać ruch na naszą stronę. Jest więc to z pewnością ciekawa opcja aby wzmocnić naszą stronę oraz zdobyć potencjalnych klientów.

Jeśli nie wiesz jak znaleźć odpowiednie miejsca gdzie można napisać tego rodzaju posty, polecam grupy facebookowe, na których można znaleźć sporo ogłoszeń. Najlepiej jest szukać pod hasłem „marketing szeptany” lub „content marketing”.

Jeśli jednak chciałbyś zrobić to w własnym zakresie, po raz kolejny polecam ahrefs. Za jego pomocą możemy zobaczyć w jakich miejscach nasza konkurencja ma linki przychodzące. Jeśli znajdziemy tam fora internetowe czy profile możemy postarać się umieścić link w tym samym miejscu.

Social media

Po aktualizacji z sierpnia 2018 dużą rolę przykładam do social media. Update E-A-T, oraz YMYL zmienił nieco podejście do zaufania w internecie. Zakładając konto dla naszego sklepu internetowego na portalach takich jak Facebook, Twitter czy Linkedin z pewnością poprawiamy zaufanie w oczach Google.

Social media są również doskonałym miejscem do budowania public relations z naszymi użytkownikami. Do tego, publikując nasze posty w social mediach możemy ściągnąć ruch na naszą stronę www.

Sieci PBN

Sieci PBN (Private Blog Network) to inaczej budowanie swoich stron zapleczowych. Strony zapleczowe polegają na stworzeniu kilku/kilkudziesięciu portali o podobnej tematyce do naszej strony docelowej (chodź niekoniecznie).

W dużej mierze polega to na przechwyceniu mocnych upadłych domen. Czyli takich, do których prowadzi sporo linków. Następnie na takiej domenie staramy się postawić portal, podobny do poprzedniego. W ten sposób dość tanim kosztem możemy mieć całkiem mocną stronę, z której możemy linkować do naszych stron docelowych.

Zwróć uwagę na to, że jest to dość „zaawansowana strategia” i zdecydowanie odradzam ją osobą początkującym. Roboty Google potrafią wykrywać tego rodzaje sieci. Może to dla nas skończyć spadkiem pozycji lub nawet usunięciem strony z indeksu.

Anchor Tekst

Anchor text jest niezwykle ważną sprawą jeśli chcesz się znaleźć na wysokich pozycjach. To tutaj wiele osób popełnia błędy. Musisz być bardzo ostrożny dobierając dokładne zakotwiczenie w linkach do swojej strony. Można to porównać do tworzenia treści na stronie. Nie chcemy aby gęstość słów kluczowych na naszej witrynie była zbyt duża. Podobnie jest z anchor tekstami. Staraj się nie przekraczać 1-2% dokładnych fraz kluczowych w swoim profilu linków.

Staraj się utrzymywać spory procent anchorów związanych z marką oraz goły adres strony. Specjaliści seo mniej więcej tak określają proporcje anchor tekstów:

Do follow vs No follow

W momencie kiedy zaczniesz pozyskiwać linki na swoją stronę, pojawia się pytanie jakie one mają być. No Follow czy Do follow? Według wielu specjalistów SEO najważniejsze jest zróżnicowanie profilu linków. Tak aby wszystko wyglądało naturalnie. Jeżeli do naszej strony kierują same linki do follow od razu wygląda do nieco podejrzanie. Według wytycznych Google wszystkie linki pozyskane z artykułów sponsorowanych powinny mieć atrybut no follow. Osobiście używam jednak nieco innej strategii pozycjonowania. Z mocnych i zaufanych stron zawsze pozyskuje linki do follow. Oczywiście mowa o linkach w artykułach, a nie o jakiś profilach czy komentarzach. Atrybut no follow zostawiam na nieco gorsze strony takie jak fora czy wspomniane komentarze.

 

Sprawdzanie efektów

Kiedy już zrozumiałeś na czym polega pozycjonowanie stron internetowych, przyszedł czas aby sprawdzić efekty naszej pracy. W gruncie rzeczy, wszystko co do tej pory robiliśmy to skupiliśmy się na podniesieniu naszej pozycji. Aby sprawdzić czy nasza strona zaczyna przebijać się serpach możemy skorzystać z kliku narzędzi SEO. Najskuteczniejsze narzędzie do pomocy analizowania ruchu na twojej witrynie jest Google search console, Google analytics. Opiszę również klika innych opcji.

Warto wiedzieć: Przy pozycjonowaniu strony kluczowym elementem jest. Praktycznie nie ma możliwości aby strona w ciągu paru godzin znalazła się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Większość rzeczy, które wykonaliśmy będzie widoczna po pewnym czasie.

Google Search Console (wcześniej Google Webmaster Tools)

Jest to darmowa platforma przeznaczona dla administratorów stron internetowych. Aby dodać Twoją stronę www, wystarczy założyć bezpłatne konto na Google. Następnym krokiem jest zweryfikowanie tego, że jesteśmy właścicielem danego portalu. Dzięki GSC, możemy dokładnie sprawdzić, jakie pozycje zajmuje Twoja strona w danych lokalizacjach. Do tego mamy możliwość zobaczenia ile było wejść na naszą stronę z danego słowa kluczowego.

Oprócz monitorowania pozycji, mamy możliwość sprawdzenia czy nasz strona poprawnie się indeksuje czy np jakie linki prowadzą do naszej strony.

Google analytics

Jest to platforma do analizowania statystyk ze stron internetowych. Za jej pomocą możemy dokładnie mierzyć ruch Twojej strony internetowej. Skąd były wejścia, jaki jest procent odrzuceń czy czas spędzony na stronie internetowej.

Dodatkowe narzędzia

Skuteczność pozycjonowania stron możemy również mierzyć za pomocą zewnętrznych narzędzi. Bardzo dobrym programem, z którego sam korzystam jest Rank Tracker. Jest to darmowe narzędzie, dzięki któremu sprawdzisz pozycje Twojej strony. Do tego jest ono w języku polskim, także nie powinieneś mieć problemów z obsługą tego programu.

Był to już ostatni krok naszej strategii pozycjonowania stron. Oczywiście należy zdawać sobie sprawę z tego, że jest to proces stały. To, że widoczność strony aktualnie jest wysoka to nie znaczy, że ktoś nie będzie chciał nas wyprzedzić. Zawsze pracuj nad optymalizacją treści czy budową linków tak aby nikt nie przegonił Twojego biznesu.

 

Najczęściej zadawane pytania

📌 Dla kogo przeznaczony jest nasz poradnik?

Dla wszystkich osób, które stawiają swoje pierwsze kroki w świecie SEO. Jest to zatem poradnik dla początkujących osób, chociaż doświadczeni specjaliści z pewnością znajdą coś dla siebie. Dlatego zapraszamy wszystkich do zapoznania się z naszym kompendium wiedzy. W najbliższym czasie planujemy również wydać poradnik w formie PDF.

⭐ Czy pozycjonowanie stron jest bezpieczne?

Tak, pod warunkiem, że jest wykonywane przez specjalistę. Należy jednak zaznaczyć, że istnieje ryzyko negatywnego pozycjonowania, czyli nadmiernej optymalizacji, która może doprowadzić do obniżenia rankingu naszej strony. Również niepoprawne linkowanie strony, może doprowadzić do spadku pozycji.

✅ Ile trwa pozycjonowanie strony?

Przy pozycjonowaniu strony czas ma kluczowe znaczenie. W nisko konkurencyjnych branżach efektów pozycjonowania strony możemy spodziewać się już nawet po kilku dniach. W bardzo konkurencyjnych branżach aby zdobyć czołowe pozycje wyszukiwarki Google, może nam to zająć nawet kilkanaście miesięcy.

📌 Czy istnieje program do pozycjonowania strony www?

Nie istnieją żadne programy do pozycjonowania stron w Google. Istnieją tylko narzędzia wspomagające progres optymalizacji strony oraz linkowania. Jeżeli więc znajdziesz jakąś reklamę programu do pozycjonowaniu stron w Google to z pewnością jest to oszustwo.

⭐ W jakich wyszukiwarkach internetowych warto się pozycjonować?

Zdecydowanym liderem na polskim rynku jest wyszukiwarka Google. Korzysta z niej blisko 98% internautów w Polsce. Jeżeli więc działasz na polskim rynku to zdecydowanie musisz swoje działa skoncentrować na Google. Kolejne miejsca zajmują Bing ( 1.16% udziału w wyszukiwaniach) oraz Yahoo z 0.54%.

✅ Czy warto pozycjonować stronę samemu?

Zdecydowanie warto, pod warunkiem że masz sporo czasu i chęci do nauki. Jeżeli nie masz wystarczająco dużo czasu, warto zastanowić się nad zleceniem tej usługi agencji SEO lub freelancerowi.

📌 Freelancer czy Agencja SEO – Kogo wybrać?

Usługi pozycjonowania stron www, oferują zarówno agencje jak i freelancerzy. Gdy wpiszemy hasło „pozycjonowanie stron www” na czołowych pozycjach znajdziemy takie agencje jak Sunrise System, Grupa Tense, Widoczni, Eactive, bauerSEO czy KampanieSEO. Jeśli chodzi o freelancerów również znajdziemy ich pokaźną ilość. Ciężko stwierdzić jednoznacznie, kto wykona dla nas lepszą pracę. Prawdopodobnie koszt usługi pozycjonowania strony u freelancera będzie zdecydowanie tańszy. Z drugiej strony duże agencje SEO mają więcej doświadczenia, więcej narzędzi oraz kontaktów (może być pomocne w poszukiwaniu miejsca na linki). W każdym razie zawsze przed wyborem agencji SEO poszukaj opinii na ich temat. Warto również poprosić o listę stron, którymi aktualnie się zajmują. W ten sposób możemy zweryfikować czy wykonują swoją pracę dobrze i staranie. Dobrze jest również zapytać się jaki procent naszego budżetu będzie przeznaczony na linki.

⭐ Ile kosztuje pozycjonowanie strony?

Cennik pozycjonowania stron, będzie się różnił w zależności od branży oraz konkurencji na dane słowo kluczowe. Ceny pozycjonowania będą również zależne od jakości naszej witryny czy sklepu internetowego. Jednak ogólnie rzecz biorąc za samą roboczogodzinę specjalisty SEO trzeba liczyć od 80 złoty. Profesjonalny audyt SEO to koszt około 2000zł. Do tego dochodzą linki sponsorowane, których ceny zaczynają się od 200 złotych, do nawet kilku tysięcy. Jeśli interesuję Cię dokładna wycena pozycjonowania danej frazy kluczowej to najlepiej wyślij zapytanie do freelancera lub agencji SEO. Praktyczna każda agencja jak i freelancer oferuję bezpłatną wycenę. Warto również, zapoznać się z naszym cennikiem, w którym dokładnie opisaliśmy co wpływa na cenę pozycjonowania.

 

 

Kompletny poradnik pozycjonowania stron w Google 2020

SEO jest trudne i z każdym rokiem na pewno będzie co raz cięższe. Nie tylko dlatego, że algorytmy Google robią wszystko aby powstrzymać nas przed naszą pracą. Również dlatego, że z każdym rokiem jest co raz więcej utalentowanych osób, które zajmują się pozycjonowaniem stron. Do tego ludzie mają co raz większą świadomość ile pieniędzy można zrobić w internecie, przez co inwestują co raz więcej w działania SEO. Wszystko to powoduje, że jeśli chcesz być numerem jeden w swojej branży musisz się w pełni zaangażować w to co robisz.

Mamy nadzieję, że nasz poradnik przybliżył Ci nieco temat pozycjonowania stron. Po przeczytaniu go poznasz podstawy SEO, oraz zrozumiesz jaki wpływ na pozycjonowanie strony mają poszczególne czynniki.

Jednak samodzielne pozycjonowanie stron, wymaga nie tylko wiedzy ale także i doświadczenia. Jeśli nie posiadasz jeszcze żadnej strony zachęcam Cię do stworzenia własnego bloga na WordPress i testowanie zdobytej wiedzy. Aby zostać specjalistą SEO praktyka jest niezbędna. Samodzielne pozycjonowanie bloga lub pozycjonowanie sklepu jest niezbędne w rozwoju. Żadna teoria nie da Ci tyle co praktyka.

Oczywiście algorytm Google jest zmienny i to co działa dzisiaj, jutro może być już nieaktualne. W ramach możliwości będziemy się starać aktualizować nasz poradnik tak aby przedstawić jak najbardziej aktualne informacje dotyczące pozycjonowania. Zachęcamy również do czytania naszego bloga, na którym znajdziesz przydane informacje na temat seo.