Pozycjonowanie stron – Cennik usług w 2020 roku

Decydując się na zakup usługi pozycjonowania, jednym z Twoich pierwszych pytań będzie, „ile kosztuje pozycjonowanie strony www?”. Odpowiedź z jaką najczęściej możesz się spotkać jest „to zależy”. No właśnie, ale zależy od czego? Skąd masz wiedzieć na co zwrócić uwagę przy wycenie? Skąd masz wiedzieć czy agencja SEO, nie próbuję Cię naciągnąć? Dlaczego korzystając z bezpłatnej wyceny jedna agencja oferuję usługę za 500 złotych miesięcznie, a inna za 2000 zł?

W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na wszystkie te pytania, tak abyś był w stanie sam ocenić ile mniej więcej, może kosztować Cię pozycjonowanie strony internetowej.

Jednak jeśli poszukujesz szybciej odpowiedzi to oto jak wygląda cennik w naszej agencji.

Nasz cennik pozycjonowania stron w Google:

Oto aktualny cennik pozycjonowania strony w Google agencji SeoKO.pl

  • Roboczogodzina specjalisty SEO – 100 złotych.
  • Napisanie dobrego artykułu – 100 złotych.
  • Zdobycie wartościowego linku do strony – od 150 złotych.
  • Wycena usługi – bezpłatna.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?

Jak zapewne się domyślasz, istnieję kilka podstawowych czynników, które wpływają na cenę usługi. Elementy te, można podzielić na kilka podstawowych grup. Poniżej postaram się wyjaśnić w jaki sposób ustalamy wycenę, tak aby osiągnąć czołowe pozycje w wyszukiwarce Google.

W ramach tej wyceny pozycjonowania posłuży nam słowo kluczowe „maski antysmogowe”. Będzie to nasza baza wypadowa, która posłuży nam do danej wyceny usługi.

Analiza konkurencji

Proces pozycjonowania zaczynami od analizy konkurencji. Do tego posłuży nam kilka programów takich jak ahrefs oraz oczywiście sama wyszukiwarka internetowa. Wpisujemy więc naszą frazę kluczową w wyszukiwarkę i otwieramy pierwsze 5 stron.

Przyglądamy się im, oraz zwracamy uwagę na interesujące nas zagadnienia. Czy są to sklepy internetowe czy portale informacyjne. Jak duże są to portale (ile posiadają podstron), oraz jak dużo stron do nich linkuje (zarówno do strony głównej jak i do danego artykułu). Jest to o tyle ważne, bo aby pokonać naszą konkurencję będziemy musieli stworzyć w miarę podobny portal, oraz zdobyć podobną (a najlepiej większą) liczbę mocnych linków przychodzących.

słowo kluczowe ahrefs

Jak można zauważyć pierwsze 4 pozycje to sklepy internetowe (allegro zaliczam jako sklep) oraz jeden portal informacyjny należący do grupy Onet.pl. Jeśli chcesz osiągnąć czołowe pozycje na tą frazę kluczową dobrze aby Twoja strona również była sklepem internetowym.

Dzieje się to dlatego, że Google bot analizuje to czego ludzie szukają, a następnie na tej podstawie wyświetla dane wyniki. Zatem Google bot na podstawie swoich analiz wnioskuje, że wpisując frazę „maski antysmogowe”, użytkownicy szukają sklepu z maskami.

Jeśli zatem posiadasz portal informacyjny na ten temat, dobrze byłoby wybrać pozycjonowanie szerokie, czyli tak zwany long tail. Wybierzemy wtedy listę słów kluczowych, na które Twoja strona w szybkim czasie ma okazję się przebić. Główne słowo kluczowe lepiej w takim wypadku odpuścić.

Link building – czyli artykuły sponsorowane

Kolejną rzeczą jaką nas interesuje, to pole zaznaczone na czerwono. Pokazuje ono ile domen (a wśród nich linków z danej domeny) linkuje do strony docelowej. Interesuje nas zarówno strona główna jak i cała domena (jak w przypadku allegro, gdzie do powyżej podstrony linkują dwie domeny, jednak do całego portalu jest już ich blisko 57 tysięcy). Na tej podstawie możemy wywnioskować, że będziemy potrzebowali około 40 linków przychodzących. (Mniej więcej średnia 25, 21, 73).

Oczywiście link linkowi nie jest równy, czasami dane strony mają sporo spamowych linków, a niektóre bardzo mocne. W każdym razie na potrzeby tego artykułu daliśmy założenie, że wszystkie linki tych stron są mocne. Biorąc pod uwagę, że w miarę dobry link w 2020 roku kosztuję około 200 zł, to musimy się liczyć z tym, że koszt pozyskania 40 linków to około 8000 zł.

Oczywiście są to tylko szacunkowe dane. Może tak się zdarzyć, że po zdobyciu zaledwie 10 wartościowych linków sponsorowanych nasza strona przebije się na czołowe pozycje wyszukiwarki Google. Jednak zawsze lepiej jest podać górną granicę w naszej wycenie. Nie chcemy dopuścić do takiej sytuacji, ze po paru miesiącach musimy powiedzieć naszemu klientowi, że przydałoby się zwiększyć budżet.

Audyt SEO naszej strony

Kiedy zakończymy dobór fraz kluczowych przychodzi czas, aby zająć się optymalizacją strony.

Audyt SEO, to przygotowanie planu optymalizacji strony pod kontem SEO. To właśnie tutaj specjalista SEO zaczyna swoją pracę. Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile roboczogodzin specjalista musi poświęcić na audyt SEO, ponieważ każda strona jest inna. Zakładam tutaj uśrednioną wartość czyli około 10 godzin, co przekłada się na około 1000 złotych.

Optymalizacja strony – wprowadzanie poprawek

Kiedy mamy już określoną strategię oraz plan działania zabieramy się za wprowadzenie poprawek. W ramach działań SEO, w zależności od strony wprowadzane są meta date (meta titel, meta description) , naprawa błędów na stronie (takich jak problemy z przekierowaniem, mapa stron, problemy z https, linkowanie wewnętrzne, puste alt teksty czy problemy z duplikacją treści). Nasz cennik SEO jest zależy od ilości roboczogodzin – 100 złotych godzina.

Optymalizacja treści czyli teksty SEO

Aktualne trendy pokazują, że wciąż bardzo duże znaczenie ma sama treść. Teksty SEO, są zarówno przyjazne dla użytkownika jak i zawierają odpowiednie frazy kluczowe związane z danym tematem. Z naszego doświadczenia wynika, że mało która strona ma dobrze zoptymalizowane treści na swojej stronie. Praktycznie zawsze trzeba zoptymalizować nasze treści, tak aby pokrywały temat całościowo, oraz zawierały wszystkie słowa kluczowe związane z danym tematem. Koszt wykwalifikowanego SEO copywritera zaczynają się od 100 zł za artykuł.

Aktualny stan naszej strony internetowej

Ostatnim krokiem podczas naszej wyceny, jest oczywiście sprawdzenie aktualnego stanu portalu, nad którym mamy pracować.

Tak jak zapewne wcześniej zauważyłeś, podane wartości były praktycznie dla nowo powstałych witryn. A przecież, niektóre strony posiadają już swoją historię, mają jakieś linki czy odpowiednie treści. Oczywiście, na to również musimy zwrócić uwagę.

W sytuacji gdy strona posiada dobry profil linków, jest odpowiednio zoptymalizowana czy ma odpowiednie treści, wtedy nie musimy poświęcać na nią tak dużo funduszy. Wtedy koszt pozycjonowania takiej strony będzie odpowiednio niższy.

Dodatkowe koszta związane z pozycjonowaniem

Skuteczne pozycjonowanie to takie, dzięki któremu nasz portal pojawia się na jak najwięcej słów kluczowych, w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania Google. Należy więc doliczyć potencjalne koszta związane z monitorowaniem fraz, na które nasz portal będzie się pojawiał. Czasami, pojawią nowe słowa kluczowe, dzięki którym mamy potencjał zdobyć ruch organiczny.

Do tego również trzeba poświęcić czas na analizę dotychczasowych działań. Czy to co wykonaliśmy do tej pory przyniosło zamierzony efekt. Na koniec pozostaje zebrać te wszystkie dane, i wysłać raport do naszego klienta. Trzeba założyć, że jest to około dwie roboczogodziny, co wynosi około 200 zł.

 

Wycena pozycjonowania – Podsumowanie

Zakładając, że nasza strona internetowa jest średniej jakości to koszt pozycjonowania sklepu internetowego lub strony na powyższe słowo kluczowe to:

  • Audyt SEO –  1000zł
  • Koszt optymalizacji strony (zakładam 10 godzin) – 1000zł
  • Koszt optymalizacji treści (zakładam 20 artykułów) –  2000zł
  • Link building – 8000zł

Łącznie daje nam to równe 12000 zł. Oczywiście są to przykładowe ceny. Wszystko zależy od pozycjonowanej frazy, naszej strony oraz działań konkurencji. Ta kwota docelowo może się nieco różnić. W każdym razie aby dogonić naszą konkurencję musimy liczyć się mniej więcej z takim wydatkiem. Oczywiście, nie jest to kwota jaką trzeba zapłacić od razu. Przeważnie rozbija się ona na rok pracy, czyli w tym przypadku wchodzi około 1000 złotych miesięcznie. Jednak są różne modele rozliczeń w zależności od usługodawcy. Nasza agencja SEO/SEM, podaje koszta z jakimi trzeba się liczyć przy pozycjonowaniu stron w skali roku jak i w skali miesięcznej.

Czy to się opłaca?

Pozycjonowanie stron oraz sklepów internetowych nie zawsze się opłaca. Zawsze należy spojrzeć pod kątem danego zwrotu z inwestycji. Dla przykładu jeżeli reklama w Google Ads (dawniej Google Adwords), na daną frazę kluczową kosztuję np. 2 złote. Daną frazę szuka około 500 osób miesięcznie, a potencjalny koszt usług pozycjonowania to 20000 zł. To dużo bardziej opłaca się reklama w płatnych wynikach.

Nawet zakładając, że wszystkie 500 osób wejdzie na naszą stronę internetową, to przełoży się to na 6000 odwiedzin rocznie. Daje nam 3.3 zł. za jedno wejście naturalne na stronę (20000 : 6000). Wychodzi więc znacznie drożej niż w przypadku reklamy Google Ads. W tym przypadku reklama sponsorowana, może okazać się dużo lepszym rozwiązaniem.

Należy zaznaczyć, że jednak są to orientacyjne założenia, a w rzeczywistości może wyglądać to nieco inaczej. Trzeba również pamiętać, że internauci zdecydowanie chętniej odwiedzają wyniki organiczne niż klikają w reklamy w Google.

Oczywiście korzystanie z usług SEO na dłuższą metę może się wyrównać, lub nawet zwyciężyć. Jednak zawsze starajmy się liczyć ROI (zwrot z inwestycji).

Modele rozliczania a ich ceny

Na polskim rynku najczęściej można się spotkać w opcją rozliczania w formie stałego abonamentu. Jest to zdecydowanie najlepsza oferta dla obu stron. Drugą opcją jest model w rozliczaniu za efekt. Wtedy płatność następuje dopiero po osiągnięciu danych pozycji. Oczywiście w zależności od modelu istnieją różne stawki. Zupełnie inna będzie cena pozycjonowania stron www w modelu za efekt, a zupełnie inna przy stałym abonamencie.

Rozliczanie za efekt

W tym przypadku, agencja SEO zobowiązana jest podpisać długotrwała umowę. Jest to związane z tym, że najpierw dana firma SEO musi zainwestować własne środki w promocję kogoś strony, a następnie liczyć na ich ewentualny zwrot. W tym przypadku agencje SEO/SEM, przeważnie nakładają większą marżę na swoje usługi. Cena w skali roku wynosi mniej więcej tyle co stały abonament + min 30%.

Stały abonament

W tym przypadku, cena pozycjonowania będzie obliczana na zasadzie jaką opisaliśmy w tym artykule. Będzie ona tańsza niż w przypadku modelu za efekt oraz będzie ona sporządzona na czas nieokreślony, z jednomiesięcznym terminem wypowiedzenia.

Tanie pozycjonowanie stron internetowych w Google

Jak zapewne możesz zauważyć, usługa taka jak „tanie pozycjonowanie” nie istnieje. Pomimo to, często można zauważyć reklamy w internecie, w stylu „pozycjonowanie stron za 100 złotych”. Warto się wtedy zastanowić, czy ma to w ogóle jakikolwiek sens. Skoro koszta pozycjonowania stron internetowych są dość drogie, to czy ktokolwiek jest w stanie to zrobić za tak niewielką stawkę?

Podsumowanie

Jak sam z pewnością zauważyłeś, ciężko dokładnie napisać ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej w Google. Ceny pozycjonowania są różne, w zależności od danego hasła kluczowego. Mamy jednak nadzieję, że ten artykuł nieco rozjaśnił Ci temat. Jeśli szukasz oferty pozycjonowania proszę skontaktuj się z nami i zamów bezpłatną wycenę pozycjonowania. Zapraszamy do kontaktu.

bezpłatna wycena

Szybkie pytania i odpowiedzi

📌Ile kosztuje SEO a ile pozycjonowanie?

SEO, jako roboczogodzina specjalisty nad optymalizacją strony, w naszej agencji kosztuje 100 złotych. Jeśli chodzi o pozycjonowanie jako kompleksową usługę to, jest to zależne od wielu czynników. Między innymi, konkurencyjność danej frazy kluczowej w wynikach wyszukiwania, czy aktualnego stanu danej witryny.

⭐W jaki sposób najlepiej się rozliczać?

Naszym zdaniem, najlepszym rozwiązaniem jest stały abonament. Jest to związane z tym, że nie musisz podpisywać wieloletniej umowy. W momencie kiedy nie widzisz efektów, możesz w każdej chwili zerwać taką umowę bez żadnych konsekwencji. W modelu rozliczania za efekt, to nawet w przypadku braku efektów będziesz zobowiązany do dotrzymania terminu umowy.

✅ Co zawiera bezpłatna wycena?

Darmowa wycena jest praktycznie standardem w każdej agencji marketingowej. Zawiera ona podstawowy audyt SEO, analizę konkurencji, oraz kilka wariantów potencjalnych słów kluczowych wraz z ich wyceną.

📌Agencja SEO czy Freelancer?

Zależy jak duży jest nasz projekt. Jeżeli posiadamy duży sklep internetowy to z całą pewnością jeden freelancer nie da rady go obsłużyć. W takim wypadku lepiej wybrać agencję marketingową. Do małych stron typu wizytówki, czy lokalne firmy freelancer może być lepszym rozwiązaniem. Do tego warto zaznaczyć, że freelancer przeważnie jest nieco tańszy.